XXII Międzynarodowy Festiwal Teatralny ''Bez Granic''

W różnorodnym programie tegorocznego festiwalu, który odbywa się pod patronatem polskiej prezydencji w Unii Europejskiej, znajdziemy przedstawienia nagradzane na festiwalach i absolutne nowości, dzieła autorów współczesnych i klasykę, artystów offowych i gwiazdy pierwszej wielkości.
PROGRAM
29 września (czwartek),
godz. 16.00, w Teatrze im. Mickiewicza w Cieszynie
SINGIELKA
Sztuka autorstwa i w reżyserii Jacka Bończyka z piosenkami, do których muzykę napisał Krzysztof Maciejowski, o kobiecie, która wybiera samotność. Występuje Anna Guzik (Teatr Polski Bielsko-Biała). Absolutna nowość: premiera przedstawienia dobędzie się kilka dni wcześniej!
godz. 20.00 na rynku w Cieszynie
DYWIDENDA
Poznański Teatr Fuzja zaprasza do największej w Polsce gry planszowej 3D. Dywidenda jest teatralną odpowiedzią na wstrząsający światem kryzys ekonomiczny. Kryzys, którego geneza tkwi w ekonomii wirtualnej, gdzie obraz świata zamknięty został w wykresach i wzorach matematycznych, giełdowych ekranach, a sposoby obrotu pieniądza bardziej przypominają zasady gry hazardowej niż biznesu. Podejrzane interesy światowych funduszy i korporacji, ludzkie ambicje i chciwość – to świat w którym bohaterom-graczom przyjdzie toczyć walkę o zwycięstwo.
30 września (piątek),
godz. 18.00, w Teatrze w Czeskim Cieszynie
PODZIEMNY BLUES
Sztuka znanego austriackiego pisarza Petera Handke w reżyserii Eduarda Kudláča, z udziałem Borisa Zachara i ulubienicy słowackiej publiczności Jany Oľhovej. Centralną postacią tej miejscami gniewnej, momentami elegijnej sztuki jest ekscentryczny dziki człowiek – pasażer metra, które krąży w podziemiach jakiejś nieokreślonej metropolii. Swój bezlitosny podziemnych blues adresuje do współtowarzyszy podróży, którzy jego zdaniem stracili wewnętrzne piękno. Na ostatniej stacji spotyka dziwnej urody kobietę... Teatralny przysmak wymierzony przeciwko tym, którzy wiedzą lepiej, jak powinien być urządzony świat. Przedstawienie Teatru Miejskiego w Żylinie zdobyło nagrodę specjalną jury na bratysławskim festiwalu Nová dráma/ New drama 2011.
godz. 19.30, na wzgórzu zamkowym w Cieszynie
MAKBET
Makbet, spektakl o żądzy władzy, której nie można pogodzić z uczciwością i szlachetnością. O chorej miłości, która prowadzi do zbrodni. O utracie ludzkich uczuć i wyrzutach sumienia. Ale też o baśniowym, fantastycznym świecie, który – być może – rządzi światem ludzkim. Wersja plenerowa spektaklu Sceny Polskiej z Czeskiego Cieszyna, prezentowana na cieszyński wzgórzu zamkowym działa szczególnie przejmująco.
1 października (sobota),
godz. 17.00, w Teatrze im. Mickiewicza w Cieszynie
SMAKOSZE CZEKOLADY (Jedlíci čokolády)
David Drábek (ur. 1970) jest dramatopisarzem i reżyserem, ukończył studia na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Palackiego w Ołomuńcu (Czechy). Jako student wziął udział w konkursie im. Alfréda Radoka na najlepszą oryginalną sztukę teatralną; laureatem tego konkursu został w 1994 (Jana z parku) oraz w 2003 (Pływanie synchroniczne). Dzisiaj jest dramaturgiem i kierownikiem artystycznym teatru Klicperovo divadlo (Hradec Králové). Zrealizowana tam jego najnowsza sztuka Smakosze czekolady miała premierę w maju br. i przedstawia dzisiejszy szalony czas z perspektywy trzech sióstr, które próbują znaleźć miłość. Ale na scenie pojawi się też trzech mężczyzn i kilka psów. Jak piszą czescy recenzenci, ta czekolada ma smak Czechowa, Almodovara i Woody Allena, z kilkoma orzeszkami z Hollywood.
Drábek zwykle pisze swoje teksty z myślą o konkretnych aktorach: tutaj chodziło o trzy znakomite aktorki hradeckiego teatru: Pavla Tomicová (Roza), Isabel Smečková Bencová (Helen), Pavlína Štorková (Valeria).
godz. 20.00
VASTI JACKSON BLUES BAND
Vasti Jackson jest znanym na całym świecie amerykańskim gitarzystą, autorem tekstów, wokalistą i producentem, który zachwyca publiczność swoją osobowością już od pierwszego momentu kiedy pojawia się na scenie. Vasti (czyt. Vast-Eye) Jackson już od początku swojej kariery, kiedy grał w kościele oraz klubach w McComb w stanie Mississippi, wraz ze swoim zespołem łamie granice i swobodnie miesza różne gatunki muzyczne od bluesa, soulu, jazzu do funku czy reggae. W roku 2008 Vasti grał indywidualne koncerty we Włoszech, Tunezji, Niemczech, Szwajcarii, Kanadzie, Norwegii czy Anglii. Talent Vastiego rósł w siłę dzięki niesamowitemu zestawowi muzycznych doświadczeń, którymi zajmował się w trakcie swojej 30-letniej kariery. Ostatnia płyta Jacksona „No Borders to the Blues” jest doskonałym przykładem nieograniczonej energii i magnetyzmu. Pokazuje jego muzyczny i wokalny kunszt, a także niesamowite umiejętności gry na gitarze. Muzycznie zakorzeniony w Mississippi, Vasti Jackson w 1994 roku wystąpił na nagrodzonej nagrodą Grammy płycie B.B. Kinga „Blues Summit”.
2 października (niedziela),
godz. 16.30, w Teatrze w Czeskim Cieszynie
KORESPONDENCJA V+W (Korespondence V+W)
Jan Werich i Jiří Voskovec, dwie niezwykłe osobowości czeskiego życia artystycznego XX wieku. Ich współpraca zaczęła sie w 1927 od wspólnie napisanej sztuki Vest Pocket Revue, potem grali wspólnie w awangardowym teatrze Osvobozené divadlo (Teatr Wyzwolony, najpierw dadaistyczny, później polityczny, często wykorzystujący elementy satyry i rozrywki), zamkniętym w 1938 r. II wojnę światową spędzili na emigracji w USA. Po wojnie reaktywowali Osvobozené divadlo, ale po zwycięstwie komunistów w Czechosłowacji w 1948 r. Voskovec wyemigrował do Francji, a później do USA, gdzie do końca życia pracował jako aktor w teatrze, filmie i telewizji. Jan Werich został w Czechosłowacji (m.in. kierował Teatrem Satyry Teatrem ABC w Pradze). Zaangażowany w Praską Wiosnę znalazł się na indeksie, ale w 1977 podpisał tzw. antykartę. Rozdzieleni żelazną kurtyną przyjaciele korespondowali ze sobą przez wiele lat. Ich listy, które zainspirowały autorkę scenariusza Dorę Vicenikovą, są niezwykłym świadectwem losów dwóch niezwykłych osobowości artystycznych w świecie podzielonym przez zimne wojny i żelazne kurtyny. Národní divadlo Brno, scena Reduta, reż. Jan Mikulášek, grają: Gabriela Mikulková, Jiří Vyorálek i Václav Vašák.
godz. 19.30, w Teatrze im. Mickiewicza w Cieszynie
DZIENNIKI
Dzienniki Witolda Gombrowicza, jednego z najważniejszych polskich pisarzy XX w., który z dystansu emigracji atakował polską megalomanię narodową, stały się dla autora adaptacji i reżysera Mikołaja Grabowskiego okazją do stworzenia spektaklu dotykającego celnie współczesności. W obsadzie same znakomitości: Piotr Adamczyk, Jan Peszek, Magdalena Cielecka, Iwona Bielska, Tomasz Karolak oraz Andrzej Konopka. Każdy aktor na scenie jest Gombrowiczem, ponieważ wypowiadamy jego myśli – mówi Piotr Adamczyk. Z kolei Jan Peszek: Mikołaj Grabowski przypisał każdemu aktorowi jakiś wątek. Ja przedstawiam ciało. Zmysłowość, a nie intelektualizm. Jestem najstarszy w tym gronie, więc mogę żonglować tymi problemami, które są mi szalenie bliskie. Przedstawienie powstało w warszawskim Teatrze IMKA.