Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?

Usta Weroniki zupełnie nieznane modlitwy Zofii Kossak. Monodram Artura Pałygi wykonaniu Joanny Gruszki.

data rozpoczęcia:
2019-03-24 19:00:00
data zakończenia:
2019-03-24 00:00:00
miejsce:
adres:
Świetlica Krytyki Politycznej "Na granicy", ul. Przykopa 20
brak zdjęcia Usta Weroniki zupełnie nieznane modlitwy Zofii Kossak. Monodram Artura Pałygi wykonaniu Joanny Gruszki.
Organizator: Studio Sztuki Bogusława Słupczyńskiego


spektakl w ramach "Weekendu z dramaturgią Artura Pałygi"

Cena biletu: 35 zł

 
Monodram w wykonaniu Joanny Gruszki i w reżyserii Bogusława Słupczyńskiego.

To niezwykłe wyznanie życia wielkiej pisarki, osoby głęboko wierzącej, którą los stawiał wobec bardzo trudnych wyborów. Pisarki, której życie i twórczość stało się dla wielu wzorcem „prawdziwego Polaka” – katolika, ale także przykładem człowieka, który w nieludzkich czasach, zachowując swój konserwatywny światopogląd nie odstępuje od bycia wiernym ludzkiej przyzwoitości i poczuciu bycia prawdziwym chrześcijaninem. Autor tekstu – Artur Pałyga – nakreślił portret wewnętrzny Zofii Kossak, która sama, za życia starannie unikała wszelkich zapisów na temat swoich emocji, przeżyć i osobistych wyznań. Jest to portret osoby pięknej, ale także pełnej wewnętrznych rozterek, sprzeczności, poczucia tragizmu.
Wątkiem, którym szczególnie zajął się autor, jest sprawa stosunku pisarki do Żydów, relacji przez którą pisarka stanęła z jednej strony w ogniu krytyki, a z drugiej stałą się odniesieniem dla wielu postaw prawicowych i narodowych.


Artur Pałyga – jeden z najwybitniejszych współczesnych polskich dramaturgów. Scenarzysta, pisarz, poeta, dziennikarz i pedagog. Autor kilkudziesięciu sztuk wystawianych w Polsce i na świecie. Od 2014 dramaturg w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach. Dziennikarz, autor licznych reportaży, publikowanych m.in. w „Rzeczypospolitej” i w wielu gazetach lokalnych. Jego sztuki dwukrotnie zdobyły grand prix festiwalu Raport w Gdyni. „Ostatni taki ojciec” w reż. Łukasza Witt-Michałowskiego oraz „Nieskończona historia” w reż. Piotra Cieplaka zwyciężyły w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2009 r. i 2012 r.). Czytania jego sztuk odbywały się we Francji, w Niemczech, w Rosji, w Hiszpanii, w Czechach i na Ukrainie. W roku 2014 r. premiera „Żyda” odbyła się w Budapeszcie. W 2017 r. monodram „W promieniach” o Marii Skłodowskiej-Curie miał czytanie w Teatrze Nikołaja Kolady w Jekaterynburgu, a sztuka „Tato” w reżyserii Yesim Ozsoy miała premierę w Stambule. W 2017 r. zadebiutował jako reżyser spektaklem pt. „Dada z łasiczką” w jego reżyserii, w wykonaniu studentów i absolwentów Szkoły Aktorskiej Teatru Śląskiego.   Jego sztuki tłumaczono na niemiecki, angielski, francuski, rumuński, czeski, ukraiński, rosyjski, węgierski, kataloński, bułgarski, turecki.

Bogusław Słupczyński – aktor, reżyser, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Al. Zelwerowicza w Warszawie. Aktor Teatru Polskiego w Warszawie za dyrekcji Kazimierza Dejmka. Organizator jednego z pierwszych prywatnych Studiów Aktorskich w Polsce – Studio Aktorskie AS w Warszawie. Twórca Teatru Studio Aktorskie w Puławach, a potem Stowarzyszenia Teatralnego „Puławy”. Założyciel Teatru CST i Stowarzyszenia na rzecz Odnowy i Współistnienia Kultur „Sałasz”. Reżyser kilkunastu spektakli. Ważną jego aktywnością jest praca pedagogiczna, realizowane warsztaty z młodzieżą i dziećmi. W latach 2008-2011 tworzy nurt Off w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Bez Granic” w Cieszynie. Od 2009 roku współpracuje z poznańską grupą „Asocjacja 2006″ Piotra Tetlaka i Lecha Raczaka. Założyciel Studia Sztuki – firmy realizującej widowiska teatralne, spektakle, recitale – w plenerze i we wnętrzach oraz prowadzącej edukację teatralną.

Joanna Gruszka – Absolwentka Państwowego Studium Aktorskiego przy Teatrze Jaracza w Olsztynie. Za role w przedstawieniach dyplomowych otrzymała w 2010 roku nagrodę Talent Roku Fundacji Środowisk Twórczych w Olsztynie. Od 2011 roku związana ze Polską Sceną Teatru Cieszyńskiego w Czeskim Cieszynie. W latach 2012-2014 współpracowała ze Sceną Plastyczną KUL Leszka Mądzika przy spektaklach „Cień” oraz „Pęknięty Horyzont Brunona Schultza”. W ciągu kilku lat pracy scenicznej zagrała m. in. Marię Łukianowną w „Samobójcy” N. Erdmana (reż. Giovanni Castellanos), Hiacyntę w „Szelmostwach Skapena” Moliera (reż. Piotr Jędrzejas), Nonnę w „Gąsce” Nikałaja Kolady (reż. Bogusław Słupczyński), Jadźkę w „Żelaznej Konstrukcji” M. Wojtyszki (w reż. autora), Pannę Manię w „Ich Czworo” G. Zapolskiej (reż. Katarzyna Deszcz), Macochę w „Kopciuchu” J. Głowackiego (reż. Krzysztof Rościszewski) czy postacie z getta w „Dzieciach Hioba – piosenki z getta” w reż. Jana Szurmieja. W 2016 roku otrzymała nagrodę „Pro Mladého Začínajícího Herce” za rolę Marty/ Izabeli w spektaklu „Drzewa Umierają Stojąc” w reż. Pavla Ondrucha na XXIV Festiwalu Moraw i Śląska. Zagrała główną rolę kobiecą w filmie Sławomira Kulikowskiego „Olek”, regularnie pojawia się na małym ekranie w serialach, m.in. „Na dobre i na złe”, „M jak Miłość”, „Na wspólnej”. 
Zobacz również: